Nieuws > Groep 5-6 > Groep 5-6

Groep 5-6

woensdag 6 februari 2019
Eén van de duidelijkste ervaringen die wij vandaag hebben opgedaan is dat het leven op een Middeleeuws kasteel een erg koude aangelegenheid is... als de haarden niet echt branden. 
We begonnen onze rondleiding onder de mooie gewelven in de kelder van het kasteel. Daar konden we middels een boek en speelkasteel zien wat de verschillen waren tussen een echt Middeleeuws kasteel en een kasteel dat gebouwd is als luxe verblijf van een kasteelheer na de Middeleeuwen, zo rond 1700 zoals het kasteel Cannenburch. Eén van de kenmerken is dat er in een Middeleeuws kasteel nauwelijks ramen of hele kleine kijkgaten waren. Anders zou de vijand daar veel te gemakkelijk doorheen kunnen breken. Maar gelukkig hebben we nog veel oude, Middeleeuwse element kunnen bekijken zoals: op elke hoek van het kasteel een echte plee, geborduurde en geweven wandkleden, familieschilden en wapens, een echte doofpot, kaarsen dover, zwaarden en een prachtige ganzenveer. De sfeer van de Middeleeuwen en hoe de mensen toen leefden was nog voelbaar. 
Hiermee kunnen we een goed begin maken met ons onderzoek naar de verschillende personen uit de Middeleeuwen, hoe ze leefden, welke kleding ze droegen, hoe ze geld verdienden en wat hun dagelijks werk was. Van boeren meisje, dienstmeid, non of monnik tot keizer. Morgen gaan we aan de slag!!

5 februari 2019
Vandaag de gesplitste rekentijd benut voor 2 nieuwe rekenonderdelen. Groep 6 kan de breuk benoemen, schrijven en herkennen. Ze weten wat de teller betekent en wat de noemer is. Daarna hebben we in groepjes het breuken-kwartet gespeeld. 
Groep 5 heeft geoefend met het herkennen van de symmetrieas, wanneer een figuur precies door de helft is gesneden. Als dat niet zo is heet dat: on-symmetrisch. 
Knappe prestaties in beide groepen en een gevoel van: dit kunnen we en snappen we! Fijn!


Momenteel liggen de kinderen lekker in het water elkaar te redden.

30 januari 2019
Welkom in ons Kasteel Droomwacht! (Democratisch gekozen)
Er werd deze middagen hard gewerkt aan de aankleding van onze klas. Het helpt ons om het leven van de Middeleeuwen te ‘voelen’, woorden er aan te verbinden en te begrijpen hoe het leven toen was. Zo ontstaan poortwachters, hebben we een heus wachtwoord dat nodig is om binnen te komen en corrigeren kinderen elkaar als het gaat om het maken van een kroonluchter i.p.v. een ‘lamp’. 
Kinderen lezen in teksten over de gruwelijkheden van de Middeleeuwen, de straffen en de pest, gevaren van de stad en armoede van het boerenleven. Lyntje haar leven volgen wij in de weekfilms: een boerendochter die verliefd is op de jonkheer...
In deze film komen veel verschillende lagen in de bevolking voor die we de komende weken verder zullen gaan uitdiepen. 
Komende week zullen we het leven op een middeleeuws kasteel onderzoeken als voorbereiding op ons uitje naar kasteel de Cannenburch.

25 januari 2019
Verder gaan met waar we donderdagmiddag in groep 5-6 een start mee hebben gemaakt: 
*borduren van een kastelen wandkleed,
*monnikenwerk ervaren bij het maken van een kapitaal (hoofdletter) en 
*kastelen bouwen van kapla. 
Ook wordt er een start gemaakt met ons eigen kasteel... Nog steeds startactiviteiten waarbinnen ons thema langzaam echt vorm krijgt. We hebben onze vragen gerangschikt in sub-onderwerpen:
* het leven binnen een kasteel, 
* het leven in de middeleeuwen algemeen, 
* het leven binnen de kloosters, 
* het leven van een ridder, enz. 
Mooie vragen waar we goed mee uit de voeten kunnen de komende periode. Onze eigengemaakte kastelen hangen in de klas en geven kleur aan de wanden! Heerlijk zulke doe- en ontdek middagen na een ochtend hard werken uit de methode en cito-toetsboekjes!


21 januari 2019 
*Waar lieten de koningen in de Middeleeuwen hun kastelen bouwen? 
*Hoe zagen die er uit in hun landschap? 
*En als je er dan als een vogel langs vloog, wat zag je dan allemaal van het kasteel? 
Platen bekeken, perspectief en 3D besproken en dan heerlijk aan de gang. 
*Kleuren mengen, 
*torens schilderen, 
*kantelen er tussen. 
Wij zijn erg onder de indruk van het eerste resultaat, prachtig! 
Ondertussen luisteren we naar middeleeuwse muziek en een eeuwenoud ridderverhaal over ridder Floris en slavin Blancefloer. 
Komende week gaan we de kruistochten ontdekken en leren ze over de rol van de kerk in deze barre tijden.


17 januari 2019 
Thema Middeleeuwen in groep 5-6
Maandag zijn we begonnen met het vullen van de vragenwand. Wat willen de kinderen weten over deze 1000 jaar van onze geschiedenis? 
We hadden al een startfilm gezien over Lientje. Een jong meisje dat in de middeleeuwen leefde in een boerengezin. Ze werd verliefd op een jongen die van adel was.
Als startactiviteit maken de leerlingen een eigen tijdbalk met de informatie die thuis samen werd voorbereid.
Het eerste stuk informatie hebben we gelezen in het themaboek. 
Naast de vragen zijn er ook al dingen bekend over deze periode. Wat ze al weten hebben ze ook genoteerd.


 
7 januari 2019
Vandaag hebben we in groep 5-6 een wens voor ons zelf opgeschreven en in een dichte envelop gedaan. Daarna hebben we tijdens het aansteken van een sterretje goed aan de wens gedacht in de hoop dat deze in dit jaar uit mag komen! Als dat lukt scheuren we onze envelop open en mag de wens gedeeld worden. Daarna hebben we de vuurpijl gemaakt. Wat was er weer een fijne sfeer.

20 december 2018  
Wat een gezellig kerstfeest hadden we. We hebben genoten van het sfeervolle optreden van meneer Scrooge met zijn vertelling en muziekinstrumenten. Het maken van kerststukjes was super leuk. 
We hebben gesmuld van al het lekkers! Dank jullie wel voor alles wat er is klaargemaakt.
We wensen iedereen een hele fijne vakantie, gezellige feestdagen en een heel goed uiteinde! Tot volgend jaar!


 
4 december 2018  
Pepernoten challenge in groep 5-6!!
Meten, wegen, recepten goed lezen (dat is nog best lastig!) mixen, bakken, temperatuur bepalen, tijd in de gaten houden. Notities schrijven n.a.v. een uitzending van Klokhuis over smaken en proeven, zelf aandachtig proeven, proefnotities schrijven, winnaar bepalen, staafdiagram maken. 
En dan vervolgens ontdekken: "Hé juf, precies de helft vindt pepernootje 2 het lekkerst". En ja, de introductie van de breuken is een feit! 50 % dus. Want het bleek dat de helft van de helft voor pepernootje 4 had gekozen. Dus een kwart van alle mensen, 1/4 deel of 25%. 
Lekker gewerkt vandaag!

26 november 2018  
Wat heerlijk om de nieuwe week zo fijn te beginnen! Na het ochtendprogramma ging groep 5-6 samen zingen met juf Alisa. 
Daarna naar buiten om bladeren te zoeken en te determineren. De eerste les van een lessenserie gemaakt door stage-juf Alisa. Genieten!

 
31 oktober 2018  
Thema: 'dit geloven wij' in groep 5-6: Alle 5 de wereldgodsdiensten hebben we behandeld. Dat wil zeggen er over gelezen, verhalen gehoord, filmpjes bekeken, en ervaringen opgedaan door voorwerpen te maken die horen bij deze wereldgodsdiensten. Vooral dat laatste vond ik in deze periode erg leerzaam voor de kinderen de ‘eigen ervaringen en beleving’ opdoen. Pas toen werd het meer van de kinderen. 
Wat hebben we veel gemaakt deze weken: kaarsjes met standaard, Joods vlechtbrood, engelen geschilderd, een gebedskleedje ontworpen, een mandala zelf gemaakt en komende week maken we nog een boeddha-beeldje en gebedsvlaggetjes. Daarnaast zijn de kinderen bezig geweest met een eigen gedenkdoosje of huisaltaar. 
Onze klas hangt vol! Binnenkort zullen we de ouders van de kinderen uitnodigen voor een tentoonstelling. 
Tussendoor zijn we bezig geweest met ons schrijfproduct. Een gedicht over de beleving die wij hebben opgedaan tijdens het schilderen. Alle kinderen hebben een prachtig gedicht geschreven, horende bij een nog mooiere schildering. Hiervan gaan we een mooi boek maken, dat is al het werk meer dan waard!

13 oktober 2018 
Nieuwsbegrip, onze Begrijpend-lezen methode, ging deze week over de actualiteit, het zelfvernietigende schilderij van Banksy. In de klas ontstond de vraag hoe een veiling nou eigenlijk werkt. 
Donderdag heeft David de veilingmeester gespeeld. De leerlingen kregen vooraf ieder € 1000,- Hiermee konden zij bieden op schilderijen. Het bleek naast de leesbegrip- en woordenschatoefening ook een tactische rekenopdracht te zijn! Het was een spannende strijd met vooral veel plezier.

 


26 september 2018  
Wat een mooie ervaring... in stilte nat-op-nat geschilderd onder leiding van juf Anneke, de moeder van juf Kira. Wat een mooie belevingservaring was dit!

24 september
We hebben het deel over Jodendom vrijdag afgesloten met het bakken van een challe, joods vlechtbrood.



Met het Christelijk geloof hebben we een eerste kennismaking gemaakt via tekst en film. Kaarsen zijn belangrijk in dit geloof. Het licht symboliseert de overwinning op het duistere. Maandag hebben de kinderen een kaarsje versierd met echte bijenwas. Wat een prachtig mooi resultaat! Deze week maken we nog een kandelaar of kaarsenhouder. 
 

17 september
We zijn vanmorgen ons thema: ‘Dìt geloven wij’, gestart met de eerste van de 5 wereldgodsdiensten het jodendom. We hebben samen gelezen, vragen gesteld, we hebben een film gezien en samen een woordweb gemaakt.


‘s Middags hebben we als verwerking een vredesduif gevouwen (dat was nog wel even lastig!!) met een olijftakje in zijn bek. 


Ja hoor, we zijn het thema niet alleen gestart, we zitten er al middenin! Kinderen hebben nu al mooie boeken van thuis meegenomen voor op de thematafel. Mooi om te horen hoe ze hier over vertellen. 
 

11 september
Opdracht: 
Kies een talent van jezelf:


Teken een talent van een ander:


Op de informatieavond hebben de ouders een talent voor hun eigen kind uitgeknipt, opgeplakt en beargumenteerd. Voor die kinderen een bijzonder, leuke verrassing morgen! 

5 september
Deze foto’s van gym wilde ik jullie niet onthouden! 

4 september
Spetter, spetter, spater!?? de badmeesters zijn onder de indruk van de zwemkwaliteiten!

29 augustus 
Vandaag eerste keer (vooral voor groep 5) naar gym gefietst voor de gymles. Heerlijk gegymd

en daarna op de fiets weer terug. Bedankt fietsouders!

augustus 2018
De kop is er af! We hebben een fijne start samen gemaakt. David had een mooie intro vanochtend waarin hij zichzelf voorstelde aan de hand van verschillende voorwerpen. Tegelijk kreeg hij veel informatie over de kinderen die hem vertelden over hun hobby’s. De kinderen voelen zich vrij, hebben veel verhalen verteld middels onze vakantiebrillen,

de eerste les van rekenen zit er op met een goed gevoel! ‘s Middags hebben we samen een stuk van onze gezamenlijke puzzel gemaakt. Het geheel zijn wij: kleurrijk en gezellig.
 

Oudere verslagen:

Thema Prehistorie, Grieken en Romeinen

Op visite in de steentijd
Woensdag 13 juni bezochten we een Prehistorisch nederzetting in Lelystad.

De begeleider was onder de indruk van wat de kinderen van groep 5-6 al wisten van het leven in de prehistorie.
Ze hebben een snorrebot gemaakt en een broodje boven het vuur gebakken.


 

6 juni 2018
We hebben de afgelopen week heel hard gewerkt. 
De Cito toets begrijpend lezen bestaat voor groep 5 uit een aantal verschillende teksten en daarbij horen 50 vragen. Voor groep 6 zijn dat zelfs 75 vragen. Dit vraagt concentratie en discipline. De antwoorden die terug kan lezen in de tekst vinden ze wel. Het wordt veel lastiger wanneer je na een paar regels de rest van de tekst moet voorspellen. Soms gaat de fantasie met ze aan de haal en verwacht Cito een andere logica.

We zitten met ons thema midden in de prehistorie. In het themaboek lezen we veel informatie over de jagers en boeren. Op de onderstaande foto zijn ze een rotswand aan het verven, de rotstekening volgt. Het dino kwartet wordt vaak gespeeld.

De gymles van vandaag bestond uit een conditie circuit en het afsluitende spel was trefbal.
Leuk om te zien hoe hun balvaardigheid groeit.

 

Deel deze pagina:

School video

Sociale media

Volg ons voor het laatste nieuws ook op Facebook.